Emil Călinescu: Newsletter la blog – o mare greșeală! (guest post)

Iată că am revenit la Miercuri descoperim cu un nou articol, de data aceasta un quest post semnat de bloggerul Emil Călinescu. L-am provocat pe Emil să răspundă la următoarele întrebări: Da sau nu pentru newsletter la blog și dacă ar fi să fii de acord să te abonezi și să primești, ce conținut ți-ar plăcea să descoperi în ele? Ce crezi tu că ar putea face diferența?

Răspunsul lui mi-a arătat două lucruri. În primul rând că el nu este abonat la newsletter-ul blogului meu, pentru că dacă ar fi fost, ar fi știut că nescrisa săptămânală nu conține o listă cu articolele publicate, ci că e are o cu totul altă direcție și un alt scop. Profit de ocazie și vă spun că dacă nici voi nu știți despre ce este vorba, vă puteți abona 👉 AICI 👈 sau apăsând pe butonul de la finalul acestui articol. În al doilea rând, răspunsul lui Emil mi-a oferit o certitudine în plus că decizia pe care am luat-o atunci când am început să creez newsletterele, pe care le trimit în fiecare vineri, a fost una inspirată. Haideți să vedeți de ce spun asta, haideți să îl descoperiți pe Emil Călinescu!

Emil Călinescu: Newsletter la blog – o mare greșeală!

Mulți m-au întrebat de ce nu-mi fac newsletter la blog. Li s-ar părea o idee bună, nimerită, utilă. Din punctul meu de vedere, chestiunea în cauză este greșită din mai multe motive. Ar putea fi corectă, însă cu multe limite și limitări. Mă voi da exemplu pe mine, că așa mi-a plăcut să fac întotdeauna.

Întâi și întâi, spun din start: dețin 11 bloguri, atât generaliste, cât și de nișă. Emil Călinescu sunt eu, pentru cine nu mă știe.

newsletter la blog

Acesta fiind eu, spun clar: ar fi total greșit să-mi fac newsletter distinct pentru fiecare blog. Newsletter la blog, la UN SINGUR blog, este ceva greșit dacă blogul este doar al tău (și nu unul colectiv) și dacă nu scrii regulat, periodic. Regulat înseamnă să-ți propui să scrii musai lunea, miercurea și vinerea. Caz în care newsletterul ar avea sens să vina duminica și să arate cititorului ce ai scris în acele 3 zile.

Pentru cine nu știe, blogul este de opinie, site-ul fiind de informație. Newsletterul este un termen care conține cuvântul NEWS, deci se pretează pentru site-uri de știri ori ziare. Ori maximum BLOGURI COLECTIVE, care tot un fel de site-uri sunt.

Revenind la mine, fiecare blog are buton de abonare. Dacă vrei să primești pe email fiecare articol în parte, poți s-o faci. Te invit s-o faci. Este spre binele tău s-o faci. Glumesc. E spre binele MEU. Există, însă, 2 variante hibride care s-ar putea preta, variante pe care nu le-am ales (încă) pentru că sunt mari consumatoare de timp. Acestea sunt:

  • Un newsletter integrator, pentru toate blogurile, care să vină luni și care să îmi anunțe cititorii ce am mai scris pe fiecare dintre bloguri. Un fel de raport săptămânal pentru cititori. Ar avea marele avantaj că ar capta abonați de pe fiecare blog în parte. Doar că nisarea pe care mizez pe bloguri s-ar duce dracului.
  • Un newsletter tematic, nișat. De pildă, un newsletter cu știri din lumea cărții, cu ce articole au mai apărut și tot tacâmul, urmând ca la final să spun și ce articole am mai scris pe blogul de carte. Valabil, evident, și pentru blogul de film ori cel de teatru. Poți deveni relevant pe o nișă pe baza acelui newsletter.

De ce am ales să nu fac astfel de newslettere? Care-s dezavantajele lor? Păi sunt, după mine, în număr de 5:

  1. Timpul pe care-l petrec scriind un newsletter ar putea fi folosit pentru a scrie … un alt articol. Poate-s eu mai dubios, însă a trimite un newsletter mi se pare o muncă de secretară, maximum om de pr care trimite un comunicat de presă. Când scriu un articol, scriu ceva mai artistic, mai sofisticat. Prefer, fie și pentru ego-ul meu, varianta a doua.
  2. Pentru un newsletter de tipul 2, ar trebui să pierd mult timp săptămână de săptămână cu researchul. Dacă aș face unul cinefil ar trebui să spun ce a mai apărut în cinematografe, ce a mai apărut pe fiecare platformă în parte, cine ce a mai scris etc. Deci mult mai mult timp pierdut.
  3. Primul newsletter ar fi mega-narcisist. Pe lângă lipsa de nișare, cineva de ce s-ar abona la el? Să vadă că am scris un advertorial despre huse de telefoane, un articol despre războiul din Ucraina și alte 5 articole cinefile? Care ar fi utilitatea unui astfel de newsletter?
  4. Dacă pe blog te mai iartă cititorii dacă nu scrii, newsletterul trebuie să vină musai în ziua stabilită. Dacă ai o săptămână mai plină e nasol. Prefer, deci, să nu-mi iau angajamente pe care nu știu dacă le pot respecta.
  5. Nu în ultimul rând, nu-s deloc convins de avantajele sale. Pentru mine, pentru efortul pe care-l depun. Nu știu dacă mi-aș creste cu mult prea mult traficul ori dacă aș putea vinde direct conținut în newsletter. Dacă la ambele răspunsul e negativ, newsletterul este doar un consumator inutil de timp.

Cum văd util un newsletter la blog?

Păi, chiar dacă blogul este personal, aș vedea un newsletter colectiv: 3 bloggeri de film au un newsletter comun. Îl scriu pe rând (o dată la 3 săptămâni e ok, dacă nu poți într-o săptămână poți anunța), își trimit abonați unul altuia și, în plus, dau senzația de putere, de unitate.

Nu văd cu ochi buni o astfel de asociere între 2 sau 3 bloggeri generaliști. Musai între 2 sau 3 bloggeri nișați. Dacă ei sunt nișați ușor diferit, newsletterul e și mai mișto. Dau și un ipotetic exemplu: 3 bloggeri de carte se asociază, însă unul citește cu precădere thrillere, altul citește drame/romance-uri, în timp ce al treilea este axat pe cărți de non-ficțiune, de istorie. Tu, în newsletter, ai trei categorii distincte de cărți. Plus alte câteva știri din zona asta de interes.

Ca să rezum ce am scris până acum, un newsletter la blog prin care doar iți anunți cititorii că ai scris pe blog mi se pare inutil. Este fix ce ar primi dacă s-ar abona prin rss. Un newsletter sofisticat, însă, este un mare consumator de timp și încă am dubii dacă rentează. Aștept, evident, să fiu contrazis. Chiar îmi doresc asta, căci în loc să-mi mai fac încă un blog aș putea intra pe aceasta nișă. Dacă mă convingeți poate chiar voi face un newsletter mișto.

Și o chestie care pe mine mă tenta cândva: un newsletter cultural. Care la mine ar acoperi blogurile de teatru, carte și film. Cu știri din cele 3 zone. Oare m-aș lăcomi prea mult? Oare ar necesita prea mult timp?

Ps: Newsletter la blog este o formulare SEO. Sper că v-ați dat seama deja de asta. Prefer formulări SEO ușor ciudate, dubioase, dar găsibile pe Google, în dauna unor titluri poetice inutile în blogging. Asta că să nu existe discuții.


Îți mulțumesc Emil pentru timpul tău! Am fost și sunt de acord cu unele puncte pe care le-ai enumerat, de asemenea și cu o parte dintre argumentele pe care le-ai adus pentru a susține că pentru tine, pentru modul nișat în care practici tu bloggingul, un newsletter nu ar fi o idee foarte bună.

Îți dau o replică, însă, pentru că sunt acasă la mine și pot 😃

Un newsletter poate însemna mult mai mult decât atât. Astăzi există n posibilități în care îl poți crea și poate fi un instrument extrem de util în munca și pasiunea ta. Cu ajutorul lui te adresezi unor oameni într-un mod mult mai intim, mai restrâns, mai direct. Încă se consideră azi emailul spațiul cel mai intim din online, cu excepția WhatsApp-ului. Totul ține de ce anume îți dorești, ce obiective ai. Dacă vrei să îți crești direct – un fel de cauză-efect – vizualizările pe blog, într-adevăr un newsletter nu este soluția.

Însă dacă vrei să îți construiești un mediu al tău, independent de rețelele de socializare, dacă vrei să aduni lângă tine oameni care aleg să îți ofere 20 de minute din timpul lor pentru a citi ce ai tu de zis, mult mai mult și mult mai des decât ar face-o pe blog, atunci da, merită! Poate vrei să îți crești afacerea, poate vrei să îți consolidezi relația cu urmăritorii tăi ori poate pur și simplu te simți mai în largul tău când compui un newsletter, dacă e făcut cu pasiune, cu scop și cu bucurie, da merită!

Iar nescrisa de vineri exact așa este gândită, scrisă și compusă. Deci vă invit în lumea mea! 😊

Related Posts

5 thoughts on “Emil Călinescu: Newsletter la blog – o mare greșeală! (guest post)

  1. Interesant articolul, chiar și pentru cei ca mine, departe de lumea blogurilor. Te admir pentru talentul și munca ta, pentru toate ideile pe care reușești să le pui in practică, pentru perseverență. Nu as reuși în veci 😅, să mă țin în fiecare săptămână de construirea, scrierea unei newsletter. Felicitări! Te citesc cu drag!

    1. Îți mulțumesc din suflet, Marietta! Ce surpriză frumoasă mi-ai făcut! Și felicitări din inimă pentru carte și lansare! Te îmbrățișez ❤️🤗

  2. O rubrica saptamanala pe blog, care sa marcheze cele mai interesante postari din blogurile pe care le detin. Poate ca ar putea sa genereze mai mult trafic, sa ofere mai multe optiuni de citit, sa-ti trezeasca curiozitatea si sa te faca sa descoperi niste bloguri care sa-ti placa. Dar, si aceasta varianta mi se pare cam artificiala.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *